Sexköpslagen

Lyssnade på "Hallå P3" imorse när jag jobbade, där de snackade om sexköpslagen (det är förbjudet enligt lag att köpa sex, men inte att sälja, tror jag det går ut på) och att den kanske ska upphävas, eller ja, det finns förslag om det. Han dendär, Fredrik Federley (centerpartiet) vill iallafall det. Sen om det blir så eller inte är ju en annan sak. Stod och funderade på vad jag själv tycker om det, men kom inte riktigt fram till något tror jag. Finns många för och nackdelar. Jag menar, trivs man med att sälja sex, tycker jag att man kan få göra det. Det är inte något jag själv skulle vilja testa kanske, men vi alla är ju olika. Om det drar ner antalet våldtäkter tycker jag också att det är bra. Jag har dock ingen fakta på detta, och det är ganska vanligt att prostituerade utsätts för våld också, men man utsätts väl för saker i alla jobb?

Jag menar, jag jobbar på en värdedepå. Det är inte så förbannat riskfritt det heller. De som står i kassor och grejer kan bli rånade och så vidare.

Jag tycker däremot trafficking och sånt där man "importerar" tjejer från baltikum/ryssland och sånt är helt jävla äckligt fel. Det finns lite statistik på att traffickingen har minskat när "frivilliga horor" har ökat, tror jag de sa något om på P3. Men om det är ens eget val och man trivs är det en annan sak som sagt. Jag förstår dock inte hur man kan trivas i det. Eller, om det är snygga killar/män som inte har sånnahär äckliga böjningar och sånt och betalar bra, så visst. Men hur ofta är det så egentligen? Skulle tippa på att det är lite.. andra folk som kommer faktiskt.

En annan bra grej med att legalisera det är att de prostituerade inte skulle hamna så utanför samhället och skulle kunna få mer hjälp av polis vid eventuella övergrepp och så. Jag tror inte att det är så ovanligt att sälja sex som många tror, med den synen på sex man har idag. Det är ingen big deal för många, och om man kan ta betalt för materiella saker kan man väl göra det nu med, kanske.

Jag tror ändå att det är mer accepterat att sälja än att köpa sex. Att sälja är ju ändå ett sätt att tjäna "snabba cash" på. Om man hör talas om någon som köper tänker man direkt typ "Vadå, kan den inte få det på annat sätt eller?"

Äh, jag vet inte vad jag tycker i denna frågan. Är ganska kluven. Bryr mig kanske inte så himla mycket heller, jag kommer väl inte ha så mycket med det att göra, jag menar, jag skulle nog inte få för mig att leva på att sälja sex. Fast kanske vore något när jag börjar läsa, så jag har något att leva på, eller vad tycker ni?? ;)

Behövs nog några som har riktig fakta och erfarenheter, psykologer och massa sånna personer för att bestämma om det bör ändras i lagen. Jag misstänker att det hela bara är för att få in mer skatt.



Har iallafall sökt till Socionomprogrammet idag. Vet inte helt om jag vill bli det men, får väl fundera. Har även varit och ätit pizza med Tobias, Isak och Daniel en sista gång. Det var mysigt. Hatar att dom åker imorn. Det blir bara jag och Daniel kvar känns det som. Dom andra som är kvar hemma verkar aldrig ha tid ändå typ. Usch. Vad tråkigt mitt liv kommer bli utan alla deras påhitt under ett helt år.

Cuttade även upp mitt finger på ett papper på jobbet. Onödigt. Under nageln. Osmidigt.

Och igår glömde jag glasögonen när jag drog till spelningen. Så såg inte ett piss typ. BRA EMMA, BRA!

 

Dagens repeat-låt:



Skulle hunnit rida egentligen efter jag var och åt pizza. Men har förbannat ont i halsen och lite feber (lite, bara lite), så jag skippade det.. Imorn blir det jobb istället för ridning. Sad but true.

PUSS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0